Monday 1 March 2010

SAKA BAKA DAN HUBUNG KAITNYA . BENAR,RUH,KALIMAH RUH

1. Soalan adik adalah kewajipan dalam pemeliharaan saka baka yang telah dipesankan oleh keturunan yang telah pergi.Keturanan yang dah pergi tu adalah orang pilihan.Mereka mengajak dan menunjuk jalan untuk mencapai rahsia2 Allah.Mana2 saka baka yang menjaga dan memelihara saka bakanya maka tiada orang yang boleh menyesatkannya.Oleh yang demikian mana2 saka baka itu dowajibkan menjaga atau memelihara saka bakanya yang dimaksudkan itu.

2. Hubungkait antara saka baka dan keturunan yang telah kembali keramatullah itu adalah antara keluarga yang terdekat.Kedapatan saka baka tidak diketahui keseluruhannya.Sebagaimana tidak diketahui perbezaan kejadian dan perangai memasing.Ini terserah pada mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri pada rabbul alamin.Serta menangkap atau mengintip apa2 rahsia ketuhanan.Keturunan yang telag kembali ke rahmatullah itu tadi berkemahuan sebaik2nya agar saka bakannya yang ditinggalkannya didunia ini mempunyai pengentahuan tentang HATI dan hakikat sifat2nya.Sang saka baka yang tinggal itu pertama tama merka dahulukan ialah mendapat apa2 yang telah didapatkan oleh keturunan yang telah kembali ke alam barzakh tadi serta memahami apa yang mereka katakan.

3. BENAR ada diantara yang kembali itu telah meninggalalkan saka bakanya.Itu terserah kepadfa mana2 saka baka yang mempunyai kesediaan untuk mendekatkan diri kepada Allah.Maka mana2 yang tidak mengerti keadaan HATI untuk muraqobah, menjga dan mengintip apa2 rahsia ketuhanan maka tergolonglah mereka2 itu dari orang2 yang rugi.

4. ROH adalah jenis halus yang bersumber dari rongga hati.Ia diserah kepada malaikat bila ruh itu telah tercabut dari badan.Sekiranya ruh itu warak maka ada malaikat yang diarahkan untuk membawa kehadrat Allah.Didoakan dan disambut dengan ucapan yang baik2.Adapun ruh orang tidak bertakwa maka malaikatmaut datang dengan rupa yang menakutkan.Kesimpulannya ruh pada keturunan yang kembali ke rahmatullah seperti cerita 1 - 3 diatas adalah disaksikan oleh malaikat yang muqarrabbun yang mengurus pembukuan, sesungguhnya orang yang shaleh itu didalam nikmat yang tak terkatakan.


5. Kalimah RUH ini istillahnya banyak dan luas.Kat qur'an ruh diertikan amar rabbi iaitu urusan tuhan.Sesungguhnya hubungkait RUH dengan SAKA BAKA yang adik tanyakan itu adalah untuk mengenal IMAN.Mengenal ruh itu adalah rahsia alam.Maka ruh itu ddisebutkan dalam soalan no 5 ini adalah ruh yang sangat tinggi.Nak tahu alam yang tinggi itu hanya pada orang yang Allah kehendaki sahaja.Sebab dinamakan alam ruh ini ialah ruh muhammad.Orang2 yang mengentahui dan ada ilmu yang luas tentang hal alam ruh ialah mereka yang dalam bilangan keturunan yang kembali ke rahmatullah yang disebut dalam cerita ini maka kaitan dengan SAKA BAKA itu adalah seperti semangat.Sebab nama semangat itu sebab ia tidak berjauhan.Saka baka itu tadi hakikatnya telah mengenal ruhnya atau kenal nyawanya atau kenal hatinya maka mengenal diri itulah yang dinamakan mengenal Allah.Segalanya akibat asuhan dari ruh orang2 sallehin yang meninggal dunia itu tadi.Sebelum ia meninggal ia telah meninggalkan ajaran serta ilmu2nya.

6. Saka baka ini berbentuk manusia biasa.Ada yang baik ada yang jahat.Seperti cuba tumpukan kepada cerita adik conan qursany diatas itu.Saka baka yang baik tentu kepada takwa orang sallehin sebab mereka ikuti turun temurun seperti yang dilakukan oleh nabi kita s.a.w di Jabbal Nur itu.Ada yang melakukannya seperti munajat, khalwat mendampingkan diri kepada Allah.Dari peristiwa rasulllullah di Jabbal Nur itu asalnya khalwat dan lain2.Dari khalwat rasullullah s.a.w. di gua Hirak itu maka turunlah wahyu.Satu demi satu yang dikenal dengan ayat yang turun kat mekah dan madinah dan lengkaplah isi al qur'an.
(Bila sebut gua Hirak ini teringat akak pada hikayat Hang Tuah yang ada 5 sahabat yang juga bertapa didalam gua.Macam tu jugalah nabui kita di gua Hirak itu yang juga mempunyai 5 sahabat iaitu Omar, Ali, Osman dan Ali kan.Ya Allah betapa tingginya ilmumu.SUBHANALLLAH!!)

SEKIRANYA ADA YANG MERAGUKAN BERTANYALAH KEPADA YANG LEBIH ARIFF LAGI.AKAK SEDIA TERIMA TEGURAN UNTUK KEBAIKAN BERSAMA.SEKIAN ADANYA.....

ILLAHI ANTA MAKSUDI WAREDHAKA MATHLUBI.

1 comment:

  1. hai tuan
    mana boleh jaga saka baka

    manusia yang jelas di mana pun tak terjaga

    bagaimana mahu jaga saka baka, makhluk halus

    sedang mudah di sesatkanlah
    tuhan perentah jangan sekutukan Allah dengan sesuatu yang lain

    manusia sebagai khalifah, kenapa mahu bantuan makhluk halus, saka baka pula

    buanglah saka baka, semuga mati mu nanti akan senang, inshallah

    ReplyDelete